Vi har Sveriges mest nöjda bostadskunder

Peab Bostad får högsta betyg på kundnöjdhet inom garantifasen.

Vid årets mätning av kundnöjdhet som utförs av Prognoscentret kammade Peab Bostad hem högst betyg inom garantifasen. Undersökningen visar också att Peab Bostad ligger långt över branschsnittet inom kvalitetsfaktorn Pålitlighet.

Årets mätning visar dessutom att Peab Bostad ligger i topp inom kvalitetsfaktorerna Bostaden, Miljöanpassning och Prisvärdhet inom garantifasen. Ett ständigt arbete med ökat kundfokus och en strategisk återföring av återkopplingen från kunderna är en av många framgångsfaktorer. Likaså utvecklingen och framtagandet av olika hållbarhetsaspekter som tydliggjorts för bostadskunderna genom begreppet ”Lätt att leva hållbart” ligger bakom de höga betygen.

- Vi har utvecklat bostäder i över 60 år och jag ser detta resultat som ett kvitto på att våra kunder känner sig trygga när de anlitar oss. De uppskattar att vi har en god planering, håller vad vi lovar och att vi gör rätt från början. Det känns också extra fint att få detta betyg i dagens marknad. Dessutom fick 71% av våra bostadsprojekt ett högre NKI än branschsnittet, vilket också gör mig riktigt stolt säger Michael Mati, nordisk försäljningschef Peab Projektutveckling.

Peab Bostad har gått starkt framåt de senaste åren. Förra året blev det dubbla pallplatser med högsta betyg inom kategorierna Nöjdast kunder i fasen inflyttning samt Årets projekt. Även år 2020 vann de Årets projekt med hela 91 av 100 i betyg.

Med årets NKI på 70 under garantifasen delas första platsen tillsammans med två andra aktörer inom byggbranschen. Prognoscentret gör årligen undersökningar på hur Sveriges bostadsköpare betygsätter bostadsutvecklarna inom olika kategorier under både Inflyttningsfasen och Garantifasen.